Feminism.

I dagens blogginlägg ska jag beröra ett intressant ämne, nämligen feminism. Som vanligt skriver jag vad JAG tycker om ämnet, och ni får självklart tycka annorlunda.

Vad är då feminism egentligen enligt mig?

Om jag skulle beskriva ordet feminism skulle jag vilja säga att det är en grupp män och kvinnor som kämpar för att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna när man söker jobb, förhandlar om lön osv. Att det är en grupp människor som inte anklagar några för de problemen som finns i samhället, utan istället för att kritisera och leta syndabockar försöka göra något åt problemen. Den dagen feminismen blir så, då är jag den första att kalla mig feminist!

Vad är då feminismen idag enligt mig?

Idag är feminismen inte alls det jag tycker den borde vara. Istället för att försöka lösa problem så letar de syndabockar. Om en kvinna har 20 000 i lön och mannen har 23 000, är det då verkligen mannens fel? Enligt många feminister idag är det så. Detta tycker jag är mycket skrämmande, för om feminismen ska bedrivas på det sättet så kommer det aldrig att lösas. Att sedan Gudrun Schyman är det största ansiktet utåt för feminismen är ett annat mycket stort problem, att en kvinna som jämför svenska män med talibaner är inte till feminismens fördelar bland oss män i Sverige!
En annan sak jag ogillar är att dagens feminister letar upp smågrejer att tjafsa över istället för att verkligen försöka lösa de ojämlikheter som finns. Jag menar vad är viktigast att lösa? Att det kommer en Fru Gårman-skylt eller att män och kvinnor får lika lön? Jag tycker att svaret på frågan är självklar, men kan ju ändå ta och gratulera att nu har även Fru Gårman börjat dyka upp runt våra svenska vägar, återigen STORT GRATTIS!

Och vad tycker jag då om feminismen?

Många feminister idag verkar vara sorgliga typer, att hela tiden se problemen och inte möjligheterna verkar de vara experter på. Jag förstår inte hur man kan tro att man kommer framåt genom att hela tiden trycka ner männen, får vi män mer respekt för kvinnor för det? Min personliga åsikt är att ni förstör så enormt jävla mycket för alla kvinnor i det här landet som vill vandra uppåt i karriären. Jag kan ta ett lysande exempel. Dagens feminister tycker att det är alldeles för mycket män på toppositioner, och vill kvotera in kvinnor på dessa platser.  Vad tror ni då männen tänker när det kommer en kvinna till den positionen? Tror ni verkligen att de tänker "åh en duktig och framgångsrik kvinna", eller tror ni som jag att tankarna kan lika gärna gå såhär "jaha ännu en inkvoterad kvinna".

Nej som ni säkert nu fattar så får feminismen inte många pluspoäng hos mig, jag löser gärna de "orättvisor" som finns, men inte på dagens sätt.

Vad är era tankar kring detta heta ämne? Tycker ni som jag att feministerna inriktar sig på fel saker och att de försöker lösa det på fel sätt?

Jag har en önskan att en vacker dag kunna kalla mig feminist!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback