Friskolor!

I valdebatten 2006 så diskuterades ämnet friskolor som aldrig förr. En för mig väldigt intressant diskution eftersom att jag då gick på en friskola. Dessutom är det en fråga som man kan baka in i det som jag brinner allra mest för, valfriheten!

I valet 2006 var nästan alla riksdagspartier mer eller mindre för friskolor, förutom vänsterpartiet då. Lars Ohly hotade till och med att inte ingå i koalition med sossarna om de inte bytte ståndpunkt i frågan. Frågan är varför vänsterpartiet egentligen är så starkt kritiska till friskolor. Det enkla svaret på den frågan är att det kommer fram någonting som konkurrerar mot det som de värnar om allra mest, den offentliga sektorn. De är livrädda för att pengar ska tas därifrån och ges till friskolor trots att utbildningarna kan bli flera och mer individanpassade. De påstår att det bara är rika som har råd att gå på friskolor och att de fattiga då inte får samma chans som de rika. Detta är ett påstående som jag ärligt talat inte förstår alls. Jag menar, på den friskolan som jag gick på (forshaga akademin) fanns det alla typer av människor, från alla samhällsklasser. Och så är det på alla friskolor här i värmland, förutom ett internat som funnits jättelänge. Och utbildningen är inte på något sätt bättre där än på andra skolor.

Det som glädjer mig är att socialdemokraterna faktiskt är hyfsat öppna till friskolor, det är huvudsaken för mig. Vänsterpartiet kommer inte inom de närmaste valperioderna ha så stort inflytande så att det skulle kunna påverka friskolornas utveckling allt för negativt. Troligtvis kommer ju sossarna tillbaka till makten 2010, visst det är inte bra för utvecklingen, men jag tror inte de kommer göra särskilt mycket för att hindra den.


Som liberal tycker jag givetvis att friskolor ska få existera. Gärna utvecklas och bli fler också. Sålänge man håller sig till läroverkets regler. Det får gärna komma mer praktiska utbildningar på marknaden, där man utbildar folk till yrkeslivet direkt. Gymnasieutbildningen får gärna vara mer än 3 år om det skulle behövas. Det får gärna bli flera mindre skolor, ju mindre elever det är på en skola ju bättre kan man se till individens behov. På sikt så kan man ta bort skolan från den offentliga sektorn helt och låta alla skolor vara drivna i privat regi. Skolan ska självklart fortfarande vara skattefinansierad och inte kosta pengar, alla ska ha råd till lika gymnasieutbildning!

Observera att detta är skrivet utifrån gymnasieskolan, men jag är självklart även positiv till friskolor på alla utbildningsnivåer!

Kommentarer
Postat av: David

Instämmer! :)

Postat av: Ohly

3 blogginlägg, 3 dagar i rad.. du måste ha skrivkramp? =)

2008-05-13 @ 08:17:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback